Hoe ziet een werkdag bij een klein bedrijf eruit?
Toevallig begin je vandaag aan een nieuwe klus. De melding is net binnen: op een melkveehouder in jouw regio is paniek. De eigenaar ligt met spoed in het ziekenhuis. De zorgen zijn groot, vanwege zijn gezondheid én het voortbestaan van het bedrijf. Je ontvangt een briefing met de nodige details, maar om echt te weten wat er speelt ga je er natuurlijk gewoon op af.
De familie staat al klaar om je te ontvangen. Aan de keukentafel nemen jullie de situatie door. Meteen komen er allerlei planningen en afspraken ter sprake. Er is duidelijk behoefte aan overzicht, merk je. En aan regie. Dan maak je een rondje door het bedrijf, waarbij zelfs de buurman helpt om dingen toe te lichten. Mooi, toch? Als eerste gaan jullie de voersystemen en melkrobots langs. Want als het vee in orde is, is dat een grote zorg minder.
In het kantoor wordt je nog meer duidelijk over de planningen, lopende zaken en verplichtingen van dit bedrijf. In de agenda zie je dat er morgen een veearts op bezoek komt. Die afspraak kun je beter even verzetten. De voervoorlichters die over een uur op de stoep staan, moet je maar gewoon vriendelijk ontvangen. Zijn er financiële zaken die absoluut geregeld moeten worden? Dat is gelukkig niet het geval.
Alles draait nu om het stellen van prioriteiten; wat moet er direct gebeuren en wat kan er nog wel even wachten? Wiens hulp heb je nodig en wie kan er juist wel even aandacht aan pa geven? Je snelle en doortastende optreden heeft meteen effect: de paniek valt weg, en mensen halen opgelucht adem. Je ziet ze denken: “We gaan het redden.”