Daniëlle Royakkers: “Iedereen voelt de noodzaak om te veranderen”

artikel

Het jaar 2024 was voor AB Werkt in alle opzichten uitdagend. Om toekomstbestendig te worden, was ingrijpen essentieel. Het doel: veranderen in een commercieel slagvaardige en marktgerichte organisatie. Daniëlle Royakkers is als operationeel directeur en bestuurder medeverantwoordelijk voor de strategische draai die AB Werkt maakt. ‘Ik weet zeker dat we hier sterker uitkomen.’

 

‘Economische ontwikkelingen, een krappe arbeidsmarkt, gestegen loonkosten, een overheid die stuurt op vaste banen. Deze en andere uitdagingen beïnvloedden vorig jaar onze volumes en urenintensiteit – en dus ons resultaat. Het maakte 2024 voor ons op financieel gebied een lastig jaar. Al in de zomer van 2024 beseften we dat we zo niet verder konden. Onze eerder uitgestippelde strategie paste niet meer bij de nieuwe ontwikkelingen. Via een brede projectgroep onderzochten we kansen en bedreigingen, die we vervolgens deelden met de Raad van Commissarissen en de Ledenraad. Daaruit rolde ook een nieuwe strategie voor de toekomst.’

 

Wendbaar en innovatief

‘De laatste maanden van 2024 en de eerste maanden van 2025 legden we de basis voor de nieuwe, toekomstbestendige organisatie. We richtten ons vooral op twee belangrijke onderdelen van onze nieuwe strategie. Om te beginnen willen we marktgerichter werken en meer toegevoegde waarde leveren. We willen onze klanten juist ondersteunen bij hun arbeidsvragen. Om marktgerichter te worden, moeten we innoveren en wendbaarder zijn. Daarvoor hebben we de organisatie aangepast. Iedereen die bezig is met sales, new business, (internationaal) recruitment of marketing, hebben we losgekoppeld van de uitvoering.’

 

Ontmoeten en ontvangen

‘Om echt onderscheidend te zijn willen we onze leden, klanten en medewerkers ook goede dienstverlening laten ervaren. Hiervoor hebben we de organisatie moderner ingericht. We stapten af van de oorspronkelijke opzet van het hoofdkantoor met regiokantoren, en werken nu met vier regio’s: Zeeland, West- en Oost-Brabant en Limburg. Drie kantoren zijn gesloten: het regiokantoor in Herten, Beek en Hoogeloon. De vier regio’s hebben elk een zogenoemde hub, waar medewerkers kunnen samenkomen om te werken, ontmoeten en klanten en medewerkers te ontvangen. Verder streven we ernaar om meer als een projectorganisatie te functioneren. Daarbij organiseren we mensen vaker rondom tijdelijke strategische projecten, die we vanuit onderlinge samenhang en integraliteit managen.’

 

Herkenning en erkenning

‘Soms waren er moeilijke keuzes te maken. Toch kijken medewerkers binnen AB Werkt positief naar de nieuwe focus en aanpak. Dat vind ik mooi om te merken. Iedereen in de holding en de werkorganisatie voelt de noodzaak om te veranderen. Mensen zien dat een nieuwe strategie nodig is en dat we onszelf echt opnieuw moeten uitvinden. Het is fijn dat de nieuwe strategie veel herkenning en erkenning oproept bij medewerkers. In april hebben we met z’n allen symbolisch afscheid genomen van de organisatie die we waren, en trapten we met virtueel vuurwerk de invoering van de nieuwe strategie af. Nu kunnen we echt vooruitblikken.’

 

Sterk en onderscheidend

‘We hebben intussen flinke stappen naar verbetering gezet, maar we zijn er nog niet. 2025 wordt het jaar waarin we verbinding moeten maken tussen de huidige realiteit en de toekomst. Maar ook met incidentele extra strategische kosten. De urenontwikkeling in de eerste maanden viel nog niet mee. De trend van 2024 zet zich daarmee voort en laat zien dat het geen incident was. Dat sterkt ons alleen maar in het idee dat we de juiste route zijn ingeslagen. We hopen het tij vanaf medio 2025 te kunnen keren. Enerzijds doordat we anders georganiseerd zijn en daarbij ook in de kosten hebben gesneden. Anderzijds omdat we nu met veel energie, specialisatie en focus aan de slag zijn gegaan in de nieuwe organisatie. Ik weet zeker dat we hier als AB Werkt nog sterker, klantgerichter en meer onderscheidend uitkomen.’